Manuell antenntuner. Användarguide.
Postat: 11 jan 2025, 17:14
En bekant har skaffat sej sin första manuella antenntuner han kört fast med.
Jag försöker på pedagogiskt sätt förklara. Det blev ngn spaltmeter jag tänker jag kan posta här med ifall ngn annan kanske också undrar:
Här har vi den korsvisande mätaren. Aktuell mätare används även i MFJ’s portabeltuner vilken har ett 6W läge. Det har inte denna. Det är 30 eller 300W skala att välja på med en knapp.
Du läser alltid siffrorna över de svarta kurvorna, inte under.
Forward är den effekten som går ut i antennen. En ’vanlig’ pwr meter alltså. Står den på ’100’ är det antingen 10 eller 100W beroende på hur knappen står.
Max på mätaren är alltså antingen 30 eller 300W MEN nålen går förbi skalan och slår i botten vid ca 41 eller 410W ifall man matar såpass.
Ganska sällan man kan köra såpass i en ’vanlig’ tuner. Det brukar vara max 125 eller kanske 250 där nålen går förbi och slår i botten vid kanske 275W eller så.
Den andra nålen ’Reflected’ visar den effekt som studsar tillbaka ifrån antennen ifall den inte är anpassad för frekvensen i fråga. Har antennen t.ex fel längd så strålar den ju inte fullt ut…en del av effekten….som ju måste ta vägen nånstans, kommer då i retur och det kan man läsa av på den högra skalan.
När man tunar börjar man såklart på låg effekt. Kör fm och kanske 5W eller sådär och tunar lite grovt.
Sen drar man på mer effekt och kikar så den vänstra nålen ’Forward’ visar så högt värde som möjligt , 20-30W.
Nålen som visar reflekterad effekt ger då ett större värde som är lättare att tuna ner än om nålen redan står nere nära noll.
Man tunar så att man får så lite reflekterad effekt som möjligt. Man ’ger sej inte’ förrän man kommer dit hän att den högra nålen inte lyfter ens medans den vänstra flyger upp i bott.
Lyckas man med detta har man 1,1 i swr.
Ifall det inte är möjligt att tuna bättre eller ifall man läser av mätaren när den står på bypass, så kanske den högra nålen slår upp på ’5’ Reflekterat samtidigt som den vänstra slår upp på ’30’, då lär de båda nålarna gå i kors nånstans mitt på, troligen nära den böjda röda kurvan märkt 2 0, då har man isf 2,0 i swr.
Observera att det inte är lägsta swr man tunar efter utan lägsta reflekterad effekt…den i sin tur ger lågt swr. Kranen märkt ’Inductor’ kan man även kalla för ’bandväljare’.
’A’ tunar låga band och ’L’ de högsta. Först tunar man med örat ifall man saknar radio med spektrum.
Sätt ’Transmitter’ och ’Antenna’ på läge 5.
Vrid nu ’Inductor’ med radion på mottagning enbart, från läge A och uppåt tills du kommer till läget med mest brus eller liv i spectrumet.
Du kommer att märka att över 20MHz är det så gott som alltid läge ’K’ eller möjligen läge ’L’ som kommer på fråga.
Namnen på kranarna kan heta lite olika beroende på konstruktör.
Inductor är samma som Bandväljare och de båda vridkondensatorerna kan heta ’R tune’ & ’X tune’ men det finns fler såsom bara ’Tune’ & ’Load’ m.fl.
Den vane operatören kranar sedan in finliret duktigt bra så man knappt behöver kontrollsända och finlira ens. Där är inte du än på länge varpå du vackert nöds sända bärvåg. Antingen am eller fm eller cw för all del. Helst inte am då effekten såklart pulserar i takt med modulationen och som då får nålarna att röra på sej omotiverat.
Tänk på att det gäller att sända samtidigt som vridkondensatorerna ’Transmitter’ och ’Antenna’ vrids på men INTE när ’Inductor’ eller för all del antennomkopplaren manövreras. Det är helt enkelt förbjudet att sända samtidigt som dessa ’hårda’ vred med klicklägen manövreras.
Hotswitcha leder till brända omkopplare vilket är onödigt.
Du kommer märka att du kan få till låg swr på flera olika ställen. Nu är det inte bara swr som skall vara lågt, vi skall ha rätt impedans också. Dit kommer vi när de båda vridkondingarna står på samma värde.
För enbart swr’ns vidkommande kan man hitta hem på kanske ’Transmitter’ på ’0’ och ’Antenna’ på ’8’ när ’Inductor’ står på ’K’ exempelvis.
Då försöker man vrida upp den ena från 0 och upp ngt samtidigt som den andra ståendes på 8 dras nedåt kanske 7’an för att se ifall man kommer närmare.
I detta exempel blir det troligen bara ännu sämre.
Ifall vi är på t.ex 17m bandet skulle jag gissa på att ändra ’Inductorn’ från ’K’ till ’J’ och göra nytt försök.
Hade vi däremot försökt tuna 10m bandet vore nog ’L’ bättre att försöka med.
Där kommer vi märka att vi hittar ett nytt läge med finfin swr där också men den här gången står den ena vridkondingen på 6 och den andre på 7.
De båda står då på i princip samma värde vilket är mkt bättre.
Jag nöjer mej dock inte med det utan ställer upp den ena ynka lite till kanske 6,3 även om det först ser ut som att bli sämre… samtidigt som jag försöker krana den andre ner till kanske 6,7 eller ngt och ofta lyckas man då få till det ännu lite bättre.
Med lite träning ser man att man lär sej få till det super med bägge kranarna på kanske 6,5 i slutändan.
Ifall ena kranen står på 6,0 och den andre står på 7,0 ELLER om bägge står på 6,5 gör inte att man märker ngn skillnad…men det KÄNNS bra.
När inte de båda vridkondensatorerna är märkta i decimaler får man tänka sej detta lite själv då ynkla lite justering…såpass lite att ögat inte hinner med…kan ändå få ’Reflected’ att flaxa mellan max o min utslag.
I VERKLIGHETEN har det ingen kvitta ifall man har 1,1 eller kanske 1,5 eller för all del 2,0 i swr men jag tycker man skall lära sej att vara kritisk och justera det så bra det går.
Det är bara på det viset man blir duktigare med tiden.
Man kommer att märka att det blir känsligare att justera med ökad frekvens. Detta är helt normalt.
Ibland kommer man även att märka att nålen rör sej litegrand olika beroende på om du håller i plastratten eller inte.
Det är isf tecken på RF-feedback…men inget man behöver gå in på eller tänka på särskilt för att lära sej tuna.
Observera att RF-feedback och ’Reflected’, att få effekt i retur är två HELT OLIKA fenomen.
Det finns en sm7’a jag kör ibland som ofta säger att han får lite ’RF feedback’ tillbax i sitt Acom steg…när det inte alls är det utan reflekterad effekt, swr alltså.
En okunnighet jag stör mej på. På banden gäller det dock att hålla god min och inte börja mästra folk i onödan..
Jag har för mej tunern är specad ngt på 1,8-30MHz.
Så gott som alltid kan man gå lite utanför dessa områden men då utlovas ingen precision - såklart, på avlästa värden. Man får kontrollera exakt swr och effekt med annat instrument ifall det är petnoga att veta o inget MFJ ansvarar för.
Denna mackapär ger inget nere på 1440kHz men däremot på 1611kHz jag lyssna på förut…fick f.ö känsla av piratsändare på den där?
Dvs när jag tunat så gott det gick ’på örat’ o sen slog av på bypass, så sjönk S metern ngn S enhet.
Ovanför 30MHz har jag inte haft ngt idag att lyssna på men det går till synes fint att stämma av mina antenner som annars inte lirar på varken 31 eller 51MHz fint med MFJ’n iaf.
En manuell antenntuner som denna är en fröjd att ratta på….trots allt dåligt som sägs om MFJ.
En rätt igenom mekanisk grunka med främst en fet spole och två vridkondensatorer. Den drivs inte på ngn el alls förutom ifall man kanske vill ha ljus bakom mätaren då.
Trots detta ger den allt från noll till kanske +18dB lite beroende på band och antenn.
+10dB vinst på rx är ju som om motstationen tiodubblat sin effekt exempelvis.
Undvik att idiottuna en antenn nere på halva frekvensen den från början är avsedd för.
Det GÅR att tuna t.ex en dipol för 3750kHz nere ganska högt på 160m, kanske på 1975kHz eller sådär men då är det låg effekt som gäller…dels för man inte köra mer än 10W där o dels får en sån antenn en mkt hög spänning som riskerar orsaka ljusbåge i antenntunern eller att om ngn då råkar ta i antennen som med hundratals Volt inte är så skön att ta i direkt.
Likströmsjordade antenner för högre HF band får direkt kortslutning vilket är dumt ifall man försöker sej på att sända på låga band.
Jag försöker på pedagogiskt sätt förklara. Det blev ngn spaltmeter jag tänker jag kan posta här med ifall ngn annan kanske också undrar:
Här har vi den korsvisande mätaren. Aktuell mätare används även i MFJ’s portabeltuner vilken har ett 6W läge. Det har inte denna. Det är 30 eller 300W skala att välja på med en knapp.
Du läser alltid siffrorna över de svarta kurvorna, inte under.
Forward är den effekten som går ut i antennen. En ’vanlig’ pwr meter alltså. Står den på ’100’ är det antingen 10 eller 100W beroende på hur knappen står.
Max på mätaren är alltså antingen 30 eller 300W MEN nålen går förbi skalan och slår i botten vid ca 41 eller 410W ifall man matar såpass.
Ganska sällan man kan köra såpass i en ’vanlig’ tuner. Det brukar vara max 125 eller kanske 250 där nålen går förbi och slår i botten vid kanske 275W eller så.
Den andra nålen ’Reflected’ visar den effekt som studsar tillbaka ifrån antennen ifall den inte är anpassad för frekvensen i fråga. Har antennen t.ex fel längd så strålar den ju inte fullt ut…en del av effekten….som ju måste ta vägen nånstans, kommer då i retur och det kan man läsa av på den högra skalan.
När man tunar börjar man såklart på låg effekt. Kör fm och kanske 5W eller sådär och tunar lite grovt.
Sen drar man på mer effekt och kikar så den vänstra nålen ’Forward’ visar så högt värde som möjligt , 20-30W.
Nålen som visar reflekterad effekt ger då ett större värde som är lättare att tuna ner än om nålen redan står nere nära noll.
Man tunar så att man får så lite reflekterad effekt som möjligt. Man ’ger sej inte’ förrän man kommer dit hän att den högra nålen inte lyfter ens medans den vänstra flyger upp i bott.
Lyckas man med detta har man 1,1 i swr.
Ifall det inte är möjligt att tuna bättre eller ifall man läser av mätaren när den står på bypass, så kanske den högra nålen slår upp på ’5’ Reflekterat samtidigt som den vänstra slår upp på ’30’, då lär de båda nålarna gå i kors nånstans mitt på, troligen nära den böjda röda kurvan märkt 2 0, då har man isf 2,0 i swr.
Observera att det inte är lägsta swr man tunar efter utan lägsta reflekterad effekt…den i sin tur ger lågt swr. Kranen märkt ’Inductor’ kan man även kalla för ’bandväljare’.
’A’ tunar låga band och ’L’ de högsta. Först tunar man med örat ifall man saknar radio med spektrum.
Sätt ’Transmitter’ och ’Antenna’ på läge 5.
Vrid nu ’Inductor’ med radion på mottagning enbart, från läge A och uppåt tills du kommer till läget med mest brus eller liv i spectrumet.
Du kommer att märka att över 20MHz är det så gott som alltid läge ’K’ eller möjligen läge ’L’ som kommer på fråga.
Namnen på kranarna kan heta lite olika beroende på konstruktör.
Inductor är samma som Bandväljare och de båda vridkondensatorerna kan heta ’R tune’ & ’X tune’ men det finns fler såsom bara ’Tune’ & ’Load’ m.fl.
Den vane operatören kranar sedan in finliret duktigt bra så man knappt behöver kontrollsända och finlira ens. Där är inte du än på länge varpå du vackert nöds sända bärvåg. Antingen am eller fm eller cw för all del. Helst inte am då effekten såklart pulserar i takt med modulationen och som då får nålarna att röra på sej omotiverat.
Tänk på att det gäller att sända samtidigt som vridkondensatorerna ’Transmitter’ och ’Antenna’ vrids på men INTE när ’Inductor’ eller för all del antennomkopplaren manövreras. Det är helt enkelt förbjudet att sända samtidigt som dessa ’hårda’ vred med klicklägen manövreras.
Hotswitcha leder till brända omkopplare vilket är onödigt.
Du kommer märka att du kan få till låg swr på flera olika ställen. Nu är det inte bara swr som skall vara lågt, vi skall ha rätt impedans också. Dit kommer vi när de båda vridkondingarna står på samma värde.
För enbart swr’ns vidkommande kan man hitta hem på kanske ’Transmitter’ på ’0’ och ’Antenna’ på ’8’ när ’Inductor’ står på ’K’ exempelvis.
Då försöker man vrida upp den ena från 0 och upp ngt samtidigt som den andra ståendes på 8 dras nedåt kanske 7’an för att se ifall man kommer närmare.
I detta exempel blir det troligen bara ännu sämre.
Ifall vi är på t.ex 17m bandet skulle jag gissa på att ändra ’Inductorn’ från ’K’ till ’J’ och göra nytt försök.
Hade vi däremot försökt tuna 10m bandet vore nog ’L’ bättre att försöka med.
Där kommer vi märka att vi hittar ett nytt läge med finfin swr där också men den här gången står den ena vridkondingen på 6 och den andre på 7.
De båda står då på i princip samma värde vilket är mkt bättre.
Jag nöjer mej dock inte med det utan ställer upp den ena ynka lite till kanske 6,3 även om det först ser ut som att bli sämre… samtidigt som jag försöker krana den andre ner till kanske 6,7 eller ngt och ofta lyckas man då få till det ännu lite bättre.
Med lite träning ser man att man lär sej få till det super med bägge kranarna på kanske 6,5 i slutändan.
Ifall ena kranen står på 6,0 och den andre står på 7,0 ELLER om bägge står på 6,5 gör inte att man märker ngn skillnad…men det KÄNNS bra.
När inte de båda vridkondensatorerna är märkta i decimaler får man tänka sej detta lite själv då ynkla lite justering…såpass lite att ögat inte hinner med…kan ändå få ’Reflected’ att flaxa mellan max o min utslag.
I VERKLIGHETEN har det ingen kvitta ifall man har 1,1 eller kanske 1,5 eller för all del 2,0 i swr men jag tycker man skall lära sej att vara kritisk och justera det så bra det går.
Det är bara på det viset man blir duktigare med tiden.
Man kommer att märka att det blir känsligare att justera med ökad frekvens. Detta är helt normalt.
Ibland kommer man även att märka att nålen rör sej litegrand olika beroende på om du håller i plastratten eller inte.
Det är isf tecken på RF-feedback…men inget man behöver gå in på eller tänka på särskilt för att lära sej tuna.
Observera att RF-feedback och ’Reflected’, att få effekt i retur är två HELT OLIKA fenomen.
Det finns en sm7’a jag kör ibland som ofta säger att han får lite ’RF feedback’ tillbax i sitt Acom steg…när det inte alls är det utan reflekterad effekt, swr alltså.
En okunnighet jag stör mej på. På banden gäller det dock att hålla god min och inte börja mästra folk i onödan..
Jag har för mej tunern är specad ngt på 1,8-30MHz.
Så gott som alltid kan man gå lite utanför dessa områden men då utlovas ingen precision - såklart, på avlästa värden. Man får kontrollera exakt swr och effekt med annat instrument ifall det är petnoga att veta o inget MFJ ansvarar för.
Denna mackapär ger inget nere på 1440kHz men däremot på 1611kHz jag lyssna på förut…fick f.ö känsla av piratsändare på den där?
Dvs när jag tunat så gott det gick ’på örat’ o sen slog av på bypass, så sjönk S metern ngn S enhet.
Ovanför 30MHz har jag inte haft ngt idag att lyssna på men det går till synes fint att stämma av mina antenner som annars inte lirar på varken 31 eller 51MHz fint med MFJ’n iaf.
En manuell antenntuner som denna är en fröjd att ratta på….trots allt dåligt som sägs om MFJ.
En rätt igenom mekanisk grunka med främst en fet spole och två vridkondensatorer. Den drivs inte på ngn el alls förutom ifall man kanske vill ha ljus bakom mätaren då.
Trots detta ger den allt från noll till kanske +18dB lite beroende på band och antenn.
+10dB vinst på rx är ju som om motstationen tiodubblat sin effekt exempelvis.
Undvik att idiottuna en antenn nere på halva frekvensen den från början är avsedd för.
Det GÅR att tuna t.ex en dipol för 3750kHz nere ganska högt på 160m, kanske på 1975kHz eller sådär men då är det låg effekt som gäller…dels för man inte köra mer än 10W där o dels får en sån antenn en mkt hög spänning som riskerar orsaka ljusbåge i antenntunern eller att om ngn då råkar ta i antennen som med hundratals Volt inte är så skön att ta i direkt.
Likströmsjordade antenner för högre HF band får direkt kortslutning vilket är dumt ifall man försöker sej på att sända på låga band.