29 MHz FM

SM4FPD

29 MHz FM

Inlägg av SM4FPD »

Nu när det är solmax och goda konds på 28 - 29,7 MHz kan det vara kul att föröka höra FM stationer i övre delen av amatörbandet.

Jag använder en IC-706MKIIG, och min 5 MHz antenn. Antennen är en förkortad 5 MHz dipol, dvs med spolar och är 2x4 meter lång.
Innanför spolarna funkar den rätt bra på 28 MHz.
Jag skannar bandet för FM.
Lägg in 29,000 i minne 1a och 29,7 MHz i inne 1b
Gå till VFO läge, och välj steglängd vid FM med TS, (långt tryck) till 5 eller 10 kHz steg.
Välj smal FM (8k0F3) med FIL knappen i menu M3.
Bläddra fram S2 menyn och används SCN knappen för att starta skanning.
Med brusspärren ställt till c:a S5 börjar den skanna över FM delen.
Hörs ofta simplex FM stationer i nedre delen, exvis 29,2 29,25 MHz.
29,6 MHz är simplex, men även reläfrekvens, och man skall byta frekvens för trafik, förekommer även relästationer på 29,6 MHz.
Plockade några AM stationer, amatörradio på 29,025 och däromkring. AM som lär väldigt bra.
Varje 10 kHz steg mellan 29,6 och 29,69 MHz är relästationer, med -100 kHz duplexavstånd.

Subton, CTCSS, används, och man måste i vissa fall ta reda på vilken subton. som krävs för att sända.
IC-706MKIIG kan skanna fram vilken subton som sänds, kräver att man studerar handboken lite.....

Nu kom jag på att bandet ända upp till 29,99 MHz vore kul att skanna, så lägg in 29,99 MHz i minne 1b.
Vad händer i den delen av bandet?

Skanningen stannar en stund på aktiv frekvens och fortsätter sen, (normalt)

29,250 MHz en Amerkansk syntröst säger en WWW adress, men vet inte riktigt va den vill?

SM4FPD
SM4FPD

Re: 29 MHz FM

Inlägg av SM4FPD »

Har nog hört relästationer på all 10 kHz steg, dvs 29600 29610 29620 etc.
På 29670 MHz hörs ibland Moskvas FM repeater, och de har Radio Moskvas paussignal, som man förr hörde överallt på mellanvåg och kortvåg, samt som LF detektering i det mesta.
Men väldigt lite riktig trafik, dvs radiokontakter mellan radioamatörer.
På 29250 kHz en sorts Beacon som sänder någon form av talmeddelande då och då på olika språk???

Tidvis sänds någon form av bredbandig signaler, låter som en ton ibland över 100 kHz eller mer.
Ibland svepande signaler som "åker" över ett frekvensområde.

Och som nämnts AM de första 100 kHz över 29 MHz, men då med 5 kHz frekvenssteg.

SM4FPD
DH

Re: 29 MHz FM

Inlägg av DH »

29.250 FM hördes nu kl 11:55 snt såntdär talmeddelande. Jag lyssna på ssb :roll: men fick slagit över på FM och hörde de sista stavelserna på främmande språk innan det avslutades med ngt slags tutande. S3 på vertikalpinne.
Hörs gör nu allmänna anrop på 29,295 från ea och 29,300 från ct land.

Svepande signaler som åker över spectrumet ser jag ofta…hela tiden frestas jag att säga…främst på högre band.
Mina antennanalysatorer gör likadana svep. De ger ju 20mW eller ngt ditåt vilket för all del en kollega 1mil bort snappar upp med sin loopantenn.

Känns långsökt att dessa svep på likvärdig effekt skulle kunna ta sej längre sträckor??

På lägre band typ 80 eller 160m band ser man ibland svenska stationer som med ptt intryckt sätter vfo’n i spinn. Jag gissar det är för att samtidigt kunna kolla swr eller pwr mätaren för att se vart det lutar…om man går lite upp eller lite ner i frekvens.
Jag brukar ’hänga på’ och ropa på dem när de tyx ha stannat på ngn frekvens.
De blir då förvånade över att ngn ligger o lyssnar exakt på den slumpmässiga frekvens de då råkar stanna på.

Att dagens stationer med brett vattenfall ’ser allt’ verkar inte alla vara beredda på.
Välja en slumpmässig frekvens ’där det är lite lugnt’ och tro att man är hemlig för att där testa en sändare eller mikrofon är inget man gör obemärkt längre.

Han jag nämnde som lyssnar efter min analyzer gillar själv att hålla på med ww2 radios.
Ibland ser man honom nånstans…o han blir lika förvånad varje gång ’- va tusan, ligger du HÄR också..o jag som ändå kör på konstlast…i princip..’
Spectrumet är då bra på att visa hur hans sändare driver i frekvens.
Precis vid tillslag ligger den hyfsat rätt i frekvens för att efter ngn halv sekund droppa ngn kHz o sen långsamt svepa tillbaka och förbi och stagnera nånstans på +0,5 kHz.

Är det ngt slags aktivitetscentrum där runt 29,300 kan tänka? Kan inte påminna mej om att ha hört ngt speciellt där förut?? 29,285 nu…
Skriv svar