Amatörradion i samhällets tjänst

//JAL

Amatörradion i samhällets tjänst

Inlägg av //JAL »

Jag var på föredrag på SVARK och lyssnade på Tomas som han heter och som är representant för SSA, sektionsledare för sektion ”Samhällsstöd” så pratade han om: JS8 som är en vidareutveckling av den välkända FT8.
https://sk7ax.se/2024/10/09/samhallsstod/

Fördelen med JS8 som jag fick förklarat är att utöver digitala meddelanden kan man köra "prat/telefoni" på denna och med någon slags NVIS antenn är räckvidden på tex 40m väldigt lång och kan vara användbart vid kommunikation på kommunal, länsvis och längre bort om så behövs.

Med tanke på de stora skogsbränderna som jag förstått att det fungerade tidigare år, uppåt landet på svårtillgängliga områden där telefon och rakel inte fungerade och vissa gammla brandbilar fortfarande hade kvar S-70systemet som då kunde ställas ut högt och reläa meddelanden.
Då är JS8 en bra esättare då det digitala vad jag kunnat läsa på hitintills. att lite likt DMR kan man skapa grupper och apparaterna skickar med jämna mellanrum en signal att dom är online och skickar signal då medelandet är helt mottaget till rätt mottagare.

SVARK har sedan tidigare avtal med länstyrelsen om att hjälpa till med kommunikation i kristider och detta föredrag syftade även på kommunal nivå om sambandet försvinner via telefon och rakel.
Det kan ju byggas till något bra och PTS är tillfrågat om frekvenser utanför ammatöbanden då det även krävs speciella anropsignaler osv.
De flesta radiklubbar har ju någon slags repeater som går att nyttja och folk som gillar radio...

Någon som provat JS8 ?

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!