Jag har en sån ’nere i skogen vid sjön’ som jag hängde upp 2007 eller ngt. Då efter att ha försökt att ge bort den på bögd’a utan framgång.
Den hänger för all del kvar…eller gjorde i somras en gång…en kollega vart där på radiohajk och körde på den då. Han lät hälsa att mitt vita pack-snöre i södra änden hade ruttnat så han gav den lite handpåläggning.
Jag tycker det är kasst med en antenn som behöver tunas för varenda qsy .
Det vart ju därför den dömdes ut som att användas som basantenn hemma från början.
Nere vid sjön är det ju en annan sak..där är man glad åt vad skit som helst som redan hänger högt uppe i tallarna.
Man får jämföra med ngt hopknycklat nystan man drar fram ur ryggsäcken och nödtorftigt slänger upp över enebuskarna. Då är G5RV’n helt okay.
—-
Igår blev jag hembjuden på fika hos en operatör som slängt upp en sån antenn men som saknar egen erfarenhet.
Han hade precis köpt en flång ny Icom + en G5RV han slängt upp snabbt men med en känsla över att nog ngt är knas..för den hör ingenting o kan inte ens stämmas av på 80m med radions autotuner

På plats frågade jag om valet av antenntyp?
’-En kompis som precis som du också är amatör, sa att en sån blir bra, den funkar i alla väder’

Själv har han ännu inget cert men precis gått sin första lektion.
Ok, den är snabbt uppslängd med en del av bandkabeln slängd över gärdsgården. Koaxen ringlar sej iväg parallellt med ena dipolbenet bort till radioshacket. Inte bra nånstans naturligtvis så han fick hemläxa att hänga den ordentligt.
Vi spanade på alternativa platser att hänga den på men de som då kunde komma på fråga skulle innebära att den skulle hänga närmare ’folk&fastigheter’ (och deras störningar de alstrar) så det fick jag avstyrt iaf.
Platsen där den hänger är ungefär var den får sitta helt enkelt.
Hela bandkabelns 8m får ju hänga i luften iaf. Koaxen sen får dras iväg så långt det går…o det är inte långt innan den nöds vika av vid fastighetens grund. Det får bli som det blir.
Sen är vegetationen där den hänger rätt så risig. En del marknära sly får gallras, grenar får kapas osv så tror jag nog det gå att få den att stråla lite iaf.
Jag hade med en manuell antenntuner som kopplades in. Nu vart såklart 80m inga problem att stämma av.
Mina allmänna anrop gav inget what so ever

Killen har ju gläntat på lädret rejält…ny radio o tillhörande fin bordsmick för säkert 2 tusen osså den här antennen med blanka fina element på.
Jag har inte hjärta att säga vad jag eg tycker om antennen…mer än att ’en del gillar volvo, andra gillar saab och jag hade nog valt ngt annat i antennväg’
Vore ju roligt att få ett enda qso med ngn …vem som helst…så jag veva ner till det säkra kortet högt uppe på 160m där en station blott ngn mil bort ligger och passar på AM.
Verka inte få napp där heller trots lätthet att stämma av den där.
Just som jag satt och förklara hur kass en 30m lång antenn är på 160m så hördes plötsligt en avstämning på frekvensen jag nyss ropat på. Jojjomensan…långt nere i bruset svara han. Vi fick kört ett litet pass iaf.
Föresten , 30m lång antenn… -min egna 160-dipol är inte längre, hihi.
Nåja, det blev mkt antennsnack och när det blir det så glömmer ju jag av att andas ^^
Som tur vart kom otåliga barn och störde ’är ni klara snart.. -ja bara fem minuter till’
Yes, tjena..det blev väl en halvtimme-timme till innan vi bröt upp.
Halvvägs hem kom jag på att vi glömde av kaffet.
Det får bli om ngn vecka när han gjort läxan och jag får bege mej dit nästa gång för provkörning