Jag kan väl kommentera då… med att det troligen inte alls blir ngn vettig antenn utan mest en luftkyld konstlast.//JAL skrev: ↑21 sep 2024, 23:18 Hittade en 160m vertikal för en liten peng.
Beskrivningen säger att man ska lägga ut 3st 40m motvikter som grund och sedan 15-18m långa trådar tills man är nöjd.
Troligtvis någonstans mellan 32-60 eller något hundratal trådar beroende på hur mycket ork man har
……
Ja det kan nog bli en vettig 160m antenn. Är jag på rätt spår eller har någon en kommentar så lyssnar jag gärna.
JAL
Såna brukar säljas billigt ’i kanonskick’ pga att de togs ner efter bara ngn helg…
Om du räknar med att hänga upp 15-18m trådar, gör det då. 2st räcker o strunta i den där bullshit antennen alls.
2x15m är min 160m dipol som matas enkelt med koax och man slipper ifrån stege+tuner alls.
Ytterligare hundratalet trådar behövs inte läggas ut. Ngn vertikal reastake nånstans behövs inte heller.
Jag brukar uppmuntra laboration med enkla antenner, så även nu.
För tillfället är jag ngt vingklippt på det bandet sen norra dipolbenet blåst ner.
Antennen funka dock hyggligt ändå tills ngn häromdan körde över den med gräsklipparen. . .