Vertikaler

DH

Re: Vertikaler

Inlägg av DH »

//JAL skrev: 21 sep 2024, 23:18 Hittade en 160m vertikal för en liten peng.

Beskrivningen säger att man ska lägga ut 3st 40m motvikter som grund och sedan 15-18m långa trådar tills man är nöjd.
Troligtvis någonstans mellan 32-60 eller något hundratal trådar beroende på hur mycket ork man har ;)
……

Ja det kan nog bli en vettig 160m antenn. Är jag på rätt spår eller har någon en kommentar så lyssnar jag gärna.

JAL
Jag kan väl kommentera då… med att det troligen inte alls blir ngn vettig antenn utan mest en luftkyld konstlast.
Såna brukar säljas billigt ’i kanonskick’ pga att de togs ner efter bara ngn helg…

Om du räknar med att hänga upp 15-18m trådar, gör det då. 2st räcker o strunta i den där bullshit antennen alls.
2x15m är min 160m dipol som matas enkelt med koax och man slipper ifrån stege+tuner alls.
Ytterligare hundratalet trådar behövs inte läggas ut. Ngn vertikal reastake nånstans behövs inte heller.

Jag brukar uppmuntra laboration med enkla antenner, så även nu.

För tillfället är jag ngt vingklippt på det bandet sen norra dipolbenet blåst ner.
Antennen funka dock hyggligt ändå tills ngn häromdan körde över den med gräsklipparen. . .
//JAL

Inlägg av //JAL »

Ja jag måste bara prova den...

Det är ju rör och saker på den som är värt mer än inköpspriset som kan nyttjas för en 80m vertikal om så blir.

Jag har en gräsyta som kan vara lämplig att testa den på. Då jag inte har någon 160m antenn kan det vara värt ett försök tycker jag.
Att hänga en 160m dipol så högt det bara går ger ju antenn som går"lokalt" kan man säga. Antennen är ej tidigare uppsatt så den är helt ny och tydligen "blev det inte av" med uppsättningen...

Jag satt och lyssnade i går på hem gjorda vertikal, dipol och loop då det var koditioner på 20-40m och i alla lägen var vertikalen starkast på dx med loop och dipol strax efter med varierade resultat men bäst var loopen.
Hur starkt dom går ut har jag ingen test på men ju mer resonant den är även om den är förkortad så orkar den skicka ut mer.

Ja DH man kan få bra värden på en dummyload också;)
Har jag tur resonerar den lite på 630m också "Där behöver man inte vänta på en ståplats för att komma ut mellan contest folket" och i värsta fall så kan man ändra till 80m som sagt.
Tack DH för lite av dina tips om trådarna. Denna antenn står på marken så antal motviktstrådar blir tills dess att ohmtalet blir bra om man läser beskrivningen.

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
DH

Inlägg av DH »

Ja med rimliga förväntningar må det va hänt.
Som du säger med mtrl man kan ha till annat i form av barska rör osv.
Modifiera den till 80m som du sa också kunde bli en hit däremot med vettig längd där.
Jag har kört några med 7-10m höga vertikaler på 3,7MHz och de går förvånansvärt bra. Gäller såklart man gjort läxan med ev radialer osv i övrigt också.

Vad hittar du för kul på 630m förutom ett par(2st) fyrar att lyssna på? Här är det tämligen lugnt där..
//JAL

Inlägg av //JAL »

På 630m hittar jag min kompis som ska bygga en sändare för ändamålet är det tänkt....
Det är nog enda stället man kan träna telegrafi utan att bli störd av någon tävling och ett gott skäl för att slippa bingolotto 8-)

Sedan får vi se om fler dyker upp.

Vad rör antenner så kan man ju lägga en 157m x2 lång tråddipol på backen och han hör mig säkert några mil bort....

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
//JAL

Inlägg av //JAL »

Lite uppdatering på 160m vertikalen.

Det går trögt med uppsättningen då jag jobbar mycket men det går framåt och nu är den uppe.
En stolpe grävdes ner ungefär en meter. Det behövdes järnspett och Dynamit sista biten.
IMG_20241128_153004.jpg
Jag "lyfte" i den i röret och ska senare göra en led med låsning på röret så det går smidigare att fälla ner den.
Jag lade 16st 15m långa motviktslinor och enligt byggbeskrivningen ska man fylla på motvikter tills man når 50 ohm..
IMG_20250102_141058.jpg
Den "Glada" kompisen sade att jag ska kalibrera min VNA i kabeländen från huset så vi får resultatet i antennen och efter mycket krångel fick jag i VNA SAVER i en dator och började mäta...
Jag gjorde ett stort svep med VNA och den är inte riktigt bra på 80m inte heller på 630m men har en liten "dipp" på dessa frekvenser om man tittar på R+Jx samt swr och returnloss och kan kanske bli bättre.

Vad rör-en gav på 160m är en smal "dipp" på 1.96 med gott resultat på vna, men sedan hände något så jag började fundera om det är fel på kabeln men det visar sig vara problem med min VNA..

Något händer när den är uppkopplad på vna saver så man måste nollställa allt med omkalibrering och känner att den inte ger tillfölitliga resutat.
Kompisen ska försöka komma hit någon dag och se vad hans VNA säger.
Jag hann inte spara någon fil och har ingen bild att visa här... Dock har jag en mätning direkt på antennen utomhus med en suddig bild innan jag kopplade på datorn som ger en vink om resultatet med endast 16 motvikter.
IMG_20250102_170606.jpg
Fortsättning följer.
JAL
Skriv svar