Manuell antenntuner. Användarguide.

DH
Inlägg: 548
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Manuell antenntuner. Användarguide.

Inlägg av DH »

En bekant har skaffat sej sin första manuella antenntuner han kört fast med.
Jag försöker på pedagogiskt sätt förklara. Det blev ngn spaltmeter jag tänker jag kan posta här med ifall ngn annan kanske också undrar:
IMG_9617.jpeg
Här har vi den korsvisande mätaren. Aktuell mätare används även i MFJ’s portabeltuner vilken har ett 6W läge. Det har inte denna. Det är 30 eller 300W skala att välja på med en knapp.
Du läser alltid siffrorna över de svarta kurvorna, inte under.
Forward är den effekten som går ut i antennen. En ’vanlig’ pwr meter alltså. Står den på ’100’ är det antingen 10 eller 100W beroende på hur knappen står.
Max på mätaren är alltså antingen 30 eller 300W MEN nålen går förbi skalan och slår i botten vid ca 41 eller 410W ifall man matar såpass.
Ganska sällan man kan köra såpass i en ’vanlig’ tuner. Det brukar vara max 125 eller kanske 250 där nålen går förbi och slår i botten vid kanske 275W eller så.

Den andra nålen ’Reflected’ visar den effekt som studsar tillbaka ifrån antennen ifall den inte är anpassad för frekvensen i fråga. Har antennen t.ex fel längd så strålar den ju inte fullt ut…en del av effekten….som ju måste ta vägen nånstans, kommer då i retur och det kan man läsa av på den högra skalan.
När man tunar börjar man såklart på låg effekt. Kör fm och kanske 5W eller sådär och tunar lite grovt.
Sen drar man på mer effekt och kikar så den vänstra nålen ’Forward’ visar så högt värde som möjligt , 20-30W.
Nålen som visar reflekterad effekt ger då ett större värde som är lättare att tuna ner än om nålen redan står nere nära noll.
Man tunar så att man får så lite reflekterad effekt som möjligt. Man ’ger sej inte’ förrän man kommer dit hän att den högra nålen inte lyfter ens medans den vänstra flyger upp i bott.
Lyckas man med detta har man 1,1 i swr.
Ifall det inte är möjligt att tuna bättre eller ifall man läser av mätaren när den står på bypass, så kanske den högra nålen slår upp på ’5’ Reflekterat samtidigt som den vänstra slår upp på ’30’, då lär de båda nålarna gå i kors nånstans mitt på, troligen nära den böjda röda kurvan märkt 2 0, då har man isf 2,0 i swr.
Observera att det inte är lägsta swr man tunar efter utan lägsta reflekterad effekt…den i sin tur ger lågt swr.
IMG_9619.jpeg
Kranen märkt ’Inductor’ kan man även kalla för ’bandväljare’.
’A’ tunar låga band och ’L’ de högsta.
IMG_9622.jpeg
Först tunar man med örat ifall man saknar radio med spektrum.
Sätt ’Transmitter’ och ’Antenna’ på läge 5.
Vrid nu ’Inductor’ med radion på mottagning enbart, från läge A och uppåt tills du kommer till läget med mest brus eller liv i spectrumet.
Du kommer att märka att över 20MHz är det så gott som alltid läge ’K’ eller möjligen läge ’L’ som kommer på fråga.
Namnen på kranarna kan heta lite olika beroende på konstruktör.
Inductor är samma som Bandväljare och de båda vridkondensatorerna kan heta ’R tune’ & ’X tune’ men det finns fler såsom bara ’Tune’ & ’Load’ m.fl.

Den vane operatören kranar sedan in finliret duktigt bra så man knappt behöver kontrollsända och finlira ens. Där är inte du än på länge varpå du vackert nöds sända bärvåg. Antingen am eller fm eller cw för all del. Helst inte am då effekten såklart pulserar i takt med modulationen och som då får nålarna att röra på sej omotiverat.
Tänk på att det gäller att sända samtidigt som vridkondensatorerna ’Transmitter’ och ’Antenna’ vrids på men INTE när ’Inductor’ eller för all del antennomkopplaren manövreras. Det är helt enkelt förbjudet att sända samtidigt som dessa ’hårda’ vred med klicklägen manövreras.
Hotswitcha leder till brända omkopplare vilket är onödigt.

Du kommer märka att du kan få till låg swr på flera olika ställen. Nu är det inte bara swr som skall vara lågt, vi skall ha rätt impedans också. Dit kommer vi när de båda vridkondingarna står på samma värde.
För enbart swr’ns vidkommande kan man hitta hem på kanske ’Transmitter’ på ’0’ och ’Antenna’ på ’8’ när ’Inductor’ står på ’K’ exempelvis.
Då försöker man vrida upp den ena från 0 och upp ngt samtidigt som den andra ståendes på 8 dras nedåt kanske 7’an för att se ifall man kommer närmare.
I detta exempel blir det troligen bara ännu sämre.
Ifall vi är på t.ex 17m bandet skulle jag gissa på att ändra ’Inductorn’ från ’K’ till ’J’ och göra nytt försök.
Hade vi däremot försökt tuna 10m bandet vore nog ’L’ bättre att försöka med.
Där kommer vi märka att vi hittar ett nytt läge med finfin swr där också men den här gången står den ena vridkondingen på 6 och den andre på 7.
De båda står då på i princip samma värde vilket är mkt bättre.
Jag nöjer mej dock inte med det utan ställer upp den ena ynka lite till kanske 6,3 även om det först ser ut som att bli sämre… samtidigt som jag försöker krana den andre ner till kanske 6,7 eller ngt och ofta lyckas man då få till det ännu lite bättre.
Med lite träning ser man att man lär sej få till det super med bägge kranarna på kanske 6,5 i slutändan.
Ifall ena kranen står på 6,0 och den andre står på 7,0 ELLER om bägge står på 6,5 gör inte att man märker ngn skillnad…men det KÄNNS bra.
När inte de båda vridkondensatorerna är märkta i decimaler får man tänka sej detta lite själv då ynkla lite justering…såpass lite att ögat inte hinner med…kan ändå få ’Reflected’ att flaxa mellan max o min utslag.

I VERKLIGHETEN har det ingen kvitta ifall man har 1,1 eller kanske 1,5 eller för all del 2,0 i swr men jag tycker man skall lära sej att vara kritisk och justera det så bra det går.
Det är bara på det viset man blir duktigare med tiden.

Man kommer att märka att det blir känsligare att justera med ökad frekvens. Detta är helt normalt.
Ibland kommer man även att märka att nålen rör sej litegrand olika beroende på om du håller i plastratten eller inte.
Det är isf tecken på RF-feedback…men inget man behöver gå in på eller tänka på särskilt för att lära sej tuna.
Observera att RF-feedback och ’Reflected’, att få effekt i retur är två HELT OLIKA fenomen.
Det finns en sm7’a jag kör ibland som ofta säger att han får lite ’RF feedback’ tillbax i sitt Acom steg…när det inte alls är det utan reflekterad effekt, swr alltså.
En okunnighet jag stör mej på. På banden gäller det dock att hålla god min och inte börja mästra folk i onödan..

Jag har för mej tunern är specad ngt på 1,8-30MHz.
Så gott som alltid kan man gå lite utanför dessa områden men då utlovas ingen precision - såklart, på avlästa värden. Man får kontrollera exakt swr och effekt med annat instrument ifall det är petnoga att veta o inget MFJ ansvarar för.
Denna mackapär ger inget nere på 1440kHz men däremot på 1611kHz jag lyssna på förut…fick f.ö känsla av piratsändare på den där?
Dvs när jag tunat så gott det gick ’på örat’ o sen slog av på bypass, så sjönk S metern ngn S enhet.
Ovanför 30MHz har jag inte haft ngt idag att lyssna på men det går till synes fint att stämma av mina antenner som annars inte lirar på varken 31 eller 51MHz fint med MFJ’n iaf.

En manuell antenntuner som denna är en fröjd att ratta på….trots allt dåligt som sägs om MFJ.
En rätt igenom mekanisk grunka med främst en fet spole och två vridkondensatorer. Den drivs inte på ngn el alls förutom ifall man kanske vill ha ljus bakom mätaren då.
Trots detta ger den allt från noll till kanske +18dB lite beroende på band och antenn.
+10dB vinst på rx är ju som om motstationen tiodubblat sin effekt exempelvis.

Undvik att idiottuna en antenn nere på halva frekvensen den från början är avsedd för.
Det GÅR att tuna t.ex en dipol för 3750kHz nere ganska högt på 160m, kanske på 1975kHz eller sådär men då är det låg effekt som gäller…dels för man inte köra mer än 10W där o dels får en sån antenn en mkt hög spänning som riskerar orsaka ljusbåge i antenntunern eller att om ngn då råkar ta i antennen som med hundratals Volt inte är så skön att ta i direkt.

Likströmsjordade antenner för högre HF band får direkt kortslutning vilket är dumt ifall man försöker sej på att sända på låga band.
Användarvisningsbild
Janne
Inlägg: 270
Blev medlem: 22 nov 2021, 22:05
Ort: Hassela

Re: Manuell antenntuner. Användarguide.

Inlägg av Janne »

DH skrev: 11 jan 2025, 17:14 Där är inte du än på länge varpå du vackert nöds sända bärvåg. Antingen am eller fm eller cw för all del.
Bra sammanfattat.
Jag vill ändå slå ett slag för att använda RTTY om man har den möjligheten, det trafiksättet har smalast bandbredd.

Tillvägagångssättet är inte alltför olikt hur man stämmer av sina rör i ett rörsteg.

Något som är värt att nämna som gäller i bägge fallen är att: om du en gång stämt av för en frekvens och tänker sända där även nästa gång du slår igång radion så behöver du inte göra om hela proceduren, det är redan avstämt.

Jag hör ofta hur man tunar och tunar och tunar och tunar... och tunar, och så tunar man lite till...... och så lite till... och lite till, och lite till också, bara lite till, å så en sista gång. Det är störande för dom som använder frekvensen, då är det bra med att ha en smal bandbredd, man kan ju dessutom stämma av någon kHz intill så att man inte stör och flytta sig tillbaks när man är nöjd.

Med tiden får man som sagt kläm på det, nu gäller tråden antennavstämning, men jag stämmer av mina steg för avsedd frekvens på ca 3-5 sekunder, det skall inte behöva ta flera minuter för en van radioamatör.

Ett tips då är att märka upp vart kranarna brukar stå för respektive band ;) .
Örat är ditt bästa filter...du kanske har fina filter i din mottagare, men du kommer fortfarande att behöva ditt öra.
DH
Inlägg: 548
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Manuell antenntuner. Användarguide.

Inlägg av DH »

Uff, kladdiga klisterlappar o tejp bitar överlåter jag till er andra att hålla på med. Själv rycker jag loss allt sånt gubb-shit direkt om det sitter på ngt beg jag kommer över.
IMG_9624.jpeg
Jag kör med handritade såna här lathundar och har bredvid ist.
På 7140kHz utläses att ha trådens MFJ med en av mina antenner på G, sen resp kran på 7,0. Då når jag 1,1 i swr men om jag bypassar ligger jag bra till ändå med 1,5 i swr.
Själv tunar jag på rtty för det mesta. Han med tunern har dock bara en 27MHz radio… i sm7 land.
Han ville åt den för dess finfina antennomkopplare, korsvisande mätare och ifall han ’en dag tar amatörcert’.
Jag gjorde lathunden så han själv kan se på förväntade värden o hur mkt det kan skilja freq emellan.

Ja evighets-tuning hör man ofta. Ofta såna som tunar FEL.
Man ser på spectrumet/S metern hur de är uppe på t.ex S9 men kranar lite till o dimper ner på S8 o där släpper de för att en sekund senare ropa cq.
Vad de har gjort då är att de har tunat för lägsta swr men inte för bästa effektivitet…som det ju blir ifall man hittar ett läge där de bägge gurkskivarna står ungefär lika.
Min gamle vapendragare 6vsa va sån. Han tuna o tuna och tunade men hitta aldrig rätt. Vi lade oss därför på 2m parallellt med 40m eller va skam de va för freq.
När jag läste av max på S metern sade jag ’STOPP’ på 2metar’n.
’Va fan, kunde han säga…jag har ju fö fan 1,7 i swr där…hur kan de va bättre än när ja kranar bara den ena ratten litet till så jag får 1,1 i swr?’
Man kan säga att det vart så vi fick reda på vilken STOR skillnad det är på att krana rätt, att i första hand få de bägge vridkondingarna att stå lika. Om man sen kunde få till bra swr vart det som sagt ingen nackdel men inte det som gjorde’t, så att säga.

Att krana äldre rörsteg däremot tycker jag är lite som att köra folkrace. Att gasa och bromsa samtidigt….eller att köra gammal amerikanare också för den delen…bromsa med högerfoten vid en korsning samtidigt som man håller högerhälen lite på gasen - annars dör den ju ^^
Att krana för max effekt men samtidigt för minimalt med gallerström , hihi.

Mitt egna rörsteg kör jag i princip bara på 2 olika band och har inställningarna i huvet hyfsat. Ett snabbt visslande på en kvarts sekund så ser jag om jag är nära bara, det räcker. Sen kör jag finliret när jag väl babblar sen.
Acom-steget med sina LED o där man slipper tänka på strömrusning och bara på att pwr metern skall stå på max och med ett ’magiskt öga’ ovanför ’Load’ kranen är avstämning snabbt avklarat.
Hmm, det steget kunde man ju ha skrivit om en da’ :?
SM4FPD
Inlägg: 117
Blev medlem: 22 aug 2023, 16:25

Re: Manuell antenntuner. Användarguide.

Inlägg av SM4FPD »

Under SRS tiden den var det väldigt många frågor om det här.
Med MFJ grejerna följer ju en handbok, där finns bla en tabell lik den DH visade, något att börja med.
Ofta är det enklast att börja träna avstämning mot en konstlast, och skriva sin tabell mot konstlat. En del MFJ har ju inbyggd last.
Som nämnts mer kritiskt att ställa in ju högre frekvens, men beroende på antenn kan även en låg frekvens eller någon annan frekvens bli kritisk att ställa in.
Ibland kan man hitta avstämning på flera lägen på omkopplaren, då gäller det att veta vilket läge som är bäst. En tumregel kan vara att använda det omkopplarläge, dvs spole som ger störst kapacitans på vridkondingarna.
Då är det bra att veta vad siffrorna på kapcistansvreden innebär för vridkondingarnas läge...

Sen hade vi de som ägde en lös SWR mätare, den kan då kopplas in mellan tunern och antennen, varvid det inte går att få ner SWR, mätaren skickas in för garantiåtgärd och några timmars support krävs i telefon....

Kopplar man in den mellan sändare och tuner så går det att trimma ner SWR med tunern. Dvs rätt ställe att ha SWR mätaren på.
Men då hade vi de som menade att den visar inte samma som den i tunern inbyggda mätare. Det kunde skilja 1:1,5 mot 1:1,56 i SWR. Dvs "katastrofalt fel".
I specen för prylarna kan det framgå typiska toleransvärden....
Sen har vi mätaren som finns inbyggd i radiostationen, även den kan visa annat värde, normalt även det inom toleransen, men även att den helt enkelt sitter på ett annat ställe utmed markarkablen, några meter koax hit och dit har olika värden.

Så vilken SWR mätare är bäst att förhålla sig till?
Den i transivern sitter närmast slutsteget och bör vara den man bör använda om man vill vara noggrann.

Så mycket går att göra fel, och enligt Murhys lag så blir det fel om det finns ett enda sätt att göra fel.

Att använda AM, RTTY eller FM för avstämning går lika bra, omodulerade är de lika smala och rena CW, dvs Contious Wave. Eller enklare uttryck ren bärvåg.
CW läget använda för att nyckla Morse. Men då måste man ju ha en telegrafnyckel för att få ut sin CW.

SM4FPD
DH
Inlägg: 548
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Manuell antenntuner. Användarguide.

Inlägg av DH »

Jag håller med om allt det där också.
Fördelen med att köra på rtty är att man kan sitta o flåsa(andas ut genom näsan) hur mkt man vill eller sitta och humma för sej själv: ’va’f...nu då…om….ähh….skit också…’ -inget hörs ut ändå.

Här noterar jag att swr metern i radion följer yttre antenntunern precis fastän Icom-radion alltid visar ett bättre värde.
Det tyder ju på att en halvmeter närmare radion längs matarledningen är swr oförändrad. När den är det vet man att man inte har ngn RF-feedback.
Vid RF-feedback är matarledningen, koaxen med och agerar ’antenn’ oavsett man vill det eller inte. Det är dåligt av flera anledningar.
Dels kommer koaxen att stråla vid tx vilket ger den riktiga antennen på hög höjd mindre energi.
På rx kommer koaxen vara antenn då också och med ’antennen’ indragen hela vägen in där det vistas folk och deras störningar ger mer omotiverat högre noise i högtalaren.
Vid tx kan man tänkas störa in på en massa annan elektronik med ’antennen’ så nära.

Det är därför lönt att se över sitt antennsystem för att bli av med RF-feedback’n. I första hand så är det inte fler ferriter & choke’ar som skall dit….nä kolla varför antennen inte vill veta av dina frekvenser?
Har antennen fel storlek?
Är koaxen dragen dumt längs med antennen delvis?
Sitter antennen för lågt eller för nära ngt annat?
Är det en dipol vars ben är dragna på olika sätt?
Har antennen suttit uppe för länge med ev kontaktproblem som följd?

Ta ner antennen och mät med multimeter mellan de olika delarna. Där det förväntas att det ’naturligtvis’ är noll Ohm kan det…tro’t eller ej vara 10-15 Ohm eller ngt och många fel här o där gör antennen ganska dålig till slut o jävelstyt slutar att stråla delvis och krämen kommer krypande ut på koaxen istället.

En av mina antenner har börjat bli störd av luftvärmepumpen vilket den inte har varit innan. Misstänker därmed lite Feedback på den…

Överdriven swr-problematik brukar främst drabba dem som är komna från ett enda HF band de fick köra…
Användarvisningsbild
sm6pop
Inlägg: 187
Blev medlem: 19 jan 2022, 07:54
Ort: Åmål
Kontakt:

Re: Manuell antenntuner. Användarguide.

Inlägg av sm6pop »

Så är det kanske med "enbandarna", inte vet jag, men dessa ständiga "multibandsantenner" som G5RV och Windom är en starkt bidragande orsak.
Sedan är det lätt att blanda ihop RF problem med SWR.
Följande är skrivet av en riktig guru på antenner:

Ger högt ståendevågförhållande RF-problem
(EMI) för närliggande utrustningar?

Författare Bertil Lindqvist, SM6ENG
En vanlig uppfattning är att det är ståendevåg som ger RF-problem i utrustningen och även
orsakar störningar. Det är snarare tvärtom. Om vi har hög ståendevåg så kommer vi att elda
upp mer effekt i kabeln och då går det ut mindre RF som kan orsaka störningar.


SWR beror på "oresonans" i antennen och RF tillbaka utanpå koaxens skärm beror på obalans i antennen.
En antenn kan vara i resonans men inte i balans och vise versa.
//JAL
Inlägg: 457
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Manuell antenntuner. Användarguide.

Inlägg av //JAL »

Hmm.
Jag har en "Glad" amatör kollega... Eller fler...
Skämt åsido så har han en intressant teori om antenner som är resonanta men fel ohm och det kompenserar man med en balun.
Enkelt förklarat med mätningar på vna så är SWR enkelt att justera med tuner, så radion kan jobba med full effekt, men resonant frekvens är den som så att säga kastar ut mest energi från antennen.

Tex, en halvvågs ändmatad antenn brukar gå starkt med 49:1 balun och helst ska den vara lite längre än vad som behövs då en för lång antenn blir induktiv och är lättare att tuna av.

Därtill kommer ju omgivning och markförhållanden som DH sade och den berömda ARRL boken som började skrivas på 1920 talet då det inte fanns någon kina-vna som ger lite visuella resultat utöver teorin på antennen om man kalibrerar i änden av kabeln.
Kabel är ju en liten broms och den ska ju inte vara en del av antennen som ger hårresande upplevelser i Shacket...

Sedan kan man ju alltid "simulera" en strållob vid olika längder och höjder som vad jag vet varierar på en flerbandsantenn och oftast inte blir bra.

Nja. Jag ska nog lyssna och experimentera lite mer med kompisen.

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
Användarvisningsbild
sm6pop
Inlägg: 187
Blev medlem: 19 jan 2022, 07:54
Ort: Åmål
Kontakt:

Re: Manuell antenntuner. Användarguide.

Inlägg av sm6pop »

Haha, en glad amatör, det är vi väl alla som har fördelen att hålla på med detta :)
Ja, det är en sanning med modifikation, en antenn behöver inte vara i resonans för att fungera riktigt bra med full utstrålning om man bara kan anpassa den.
Den behöver bara vara tillräckligt lång för den lägsta frekvensen man använder den på.
Problemet blir när man använder en koax då det uppstår något som kallas additionsförluster vilket beror på koaxens förluster i kombination med SWR.
Nu går väl DH i taket på grund av mitt tjat om stegar men en stegmatad antenn kan ha i det närmaste hur hög SWR som helst och fungera på alla band ändå på grund av att stegen inte har några nämnbara förluster jämfört med en koax om man bara kan stämma av den.
"Det är inte ståendevågen i sig själv som ger upphov till förluster utan det är ståendevågen i kombination med koaxialkabelns förluster som ger upphov till ytterligare förluster vilka benämns additionsförluster."
DH
Inlägg: 548
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Manuell antenntuner. Användarguide.

Inlägg av DH »

Jag rekommenderar torr läsning av antennteori för att få förståelse på området kanske snarare än att ta text man läser på typ såna här forum alltför allvarligt.

Själv tycker jag elektromagnetiska vågor är intressantast i nuläget.
Hur de färdas runt klotet och vad som händer när de träffar på en elektrisk ledare - en ström börjar flyta :o
I alla metallobjekt runt om dej flyter just nu en ström orsakad av en massa radiosändare.
Rackarns svag naturligtvis men ändå. I lyktstolparna på gatan, i hängrännorna, i metall locket på postlådan, alla stag i växthuset. I dina metallverktyg på tavlan i garaget & i dina bestick i lådan i köket.

Det är rätt häftigt ändå att tänka sej.

Vi ansluter våra radiomottagare till metallobjektet vi då ser som en antenn o denna über-svaga signal förstärks i flera steg innan den till slut når vår högtalare.

Att även metallobjektets storlek/längd må anpassas till våglängden man helst vill lyssna på är lätt att förstå också.

Mina tankar för dagen.
Användarvisningsbild
sm6pop
Inlägg: 187
Blev medlem: 19 jan 2022, 07:54
Ort: Åmål
Kontakt:

Re: Manuell antenntuner. Användarguide.

Inlägg av sm6pop »

Japp, torr läsning är det som gäller och de kursiva avsnitten jag bifogade är just från torr läsning på ERS hemsida där det finns en del av den varan när det gäller antenner, väl värt ett besök.
Sedan är det förstås en avvägning hur mycket man vill grotta ner sig i ett ämne, amatörradio har ju många olika inriktningar och vill man ha full koll på allt är det bara att hoppas på ett krumelurpiller som Pippi hade så man kan leva tillräckligt länge för att sätta sig in i det hela utan luckor.

Här ett exempel från ESR inom ämnet:
https://www.esr.se/phocadownload/antenn ... atning.pdf
Skriv svar