Roliga säljargument

SM4FPD

Re: Roliga säljargument

Inlägg av SM4FPD »

Ibland försöker någon sälja en skannermottagare utan att ange om, och vilka kristaller som sitter i.
Någon annan skev handheld för en större skannermottagare med inbyggd FM radio. Handheld, det var ju en HANDIC.
Eller han som säljer en signalgenerator, men bilden visar en grön trälåda full med snören kablar och jordpsett.

Elle alla som stavar fel. Ta ordet mikroskop exvis, går att stava på många olika sätt, varje stavning ger träffar, som exvis microskope, mickroskåp, mikroscop .....
Men klart hittar man vad man vill ha med helt fel stavning bör det var färre som har sökt på prytteln.

Eller: "du bjuder på vad du ser" men hur stor är den då,

Ja man får vara på sin vakt när man lägger bud....

SM4FPD
DH

Skinkradio

Inlägg av DH »

Jag skrattar alltid när jag ser sånhär översättning. Av ngn anledning är det alltid lika kul.
IMG_9378.jpeg
Såna här radio’s har jag flera st av i lite olika versioner. Mest pga dess tilltalande yttre i kombination med lågt pris.
Rent radiotekniskt är de ok men kan få för sej att ge lite enstaka stick i högtalaren now & then även utan antenn.
Passar nybörjaren eller den som vill ha ngt inte allt för dyrt i slit o slängbilen eller kanske i båten, sommarstugan, uterummet etc.

Knapparna på sidorna är programmerbara, dvs man kan ha dem till lite vad man vill.
VFO kranen blir då funktionsratt. Tryck på ngn knapp, justera dess funktion med ratten, sen okay’a genom att trycka på ratten.
Knapparna har jag till de jag använder mest såsom Vol/Sql/Rpt/Pwr/Dual/Dev m.fl.

Dubbla högtalare menas med att det sitter en i mikrofonen också med förvånansvärt bra ljud. Jag kan tänka mej att vid båtåka kan de va behändigt.
Mikrofonen har en mängd knappar den med där div funktioner kan ställas.
Man kan köra radion som en monobandare eller som en Duo.
Som mono vilket jag mest kör, blir siffrorna såklart lite större.
Dev(iation) kan ställas i 3 steg, om det var 2,5/3,7/5,0kHz eller ngt sånt. Min kör jag vanligen i mellanläget men vid risiga simplexförbindelser brukar ökad dev vara behjälplig.
Även effekten justeras i 3 steg….tror de va 5/10/27W nånting. På högsta läget blir den sabla varm med långpratare som jag framför micken. Klämma ner den mellan sätena lite snabbt i bilar kan man glömma alltså.

Jag har den även som Anytone AT-778uv. Det är samma radio sånär som att 778’an sänder ej DTMF-toner men har ändå samma pris.
IMG_9379.jpeg
Detta är min 778 jag har i uterummet. Bild tagen nu på morgon. Ser jag lyssnat blåljus senast på den ^^
Sidoknapparna kan man enkelt trycka fram 2st helt andra funktioner lite typ samma som på Yaesu FT-857’s motsvarande knappar.
Man behöver alltså inte in i ngn meny och leta i blindo då man faktiskt har de 18st(6x3) vanligaste inlagda på knapparna.

Sen finns den i 10/11m am/fm version. Ser likadan ut fast har en enklare mick utan andra knappar än PTT.
Å andra sidan har den 4st funktioner på varje sidoknapp man väljer själv.
Den har även rep.shift & subton för repeaterköra.
Ger max 15W på FM och härom året när jänke konditionerna vart starka testkörde jag NewYork repeatern från bilen vilket funka brusigt i andra änden sas det. Ett 100W slutsteg efter borde man haft.

En kompis har likadan radio (han fick i present av mej när han fyllde år) fast den har ett lite enklare chassie.
Displayen till vänster och belysta knapparna till höger. Samma funktioner, samma prestanda och samma radio annars.
På den har han noterat att den slår hanses IC-706 på rx på 29MHz :mrgreen:

Det finns en liknande radio fast som handjagad. Den har likadan display och lite samma upplägg men är en ren 27MHz som är mkt svår att få att funka på 29MHz.
Skriv svar