På söndag skall vi lyssna på Grimmeton

SM4FPD

På söndag skall vi lyssna på Grimmeton

Inlägg av SM4FPD »

Den 1 dec startar man den gamla sändaren, alternatorn, dvs en jättelik växelströmsgenerator som lämnar 17,2 kHz.
Man firar 100 år av radiokommunikation.
Många har genom tiderna lyssnat och man kör den några ggr per år.
kl 10 kan man nog börja lyssna.

Själv tog jag fram en mellanvågskonveter jag byggde för 50 år sen, en kopia av den man kunde köpa till DRAKE R4 serien.
Man lyssnar på 28 MHz och rattar upp 17,2 kHz lyssnar i CW mode.
Det verkar som min gamla konverter funkar jag hör telegrafistationer som sänder maskintelegrafi från c:a 20 kHz tidsignaler på 60 kHz
Grimmeton sänder Morse telegrafi. Men även en icke morsekunnig får ju kul att kunna höra den, en 100 år gammal sändare på extremt låg frekvens.

SM4FPD
DH

Re: På söndag skall vi lyssna på Grimmeton

Inlägg av DH »

Tack för tipset. Jag brukar alltid glömma av det…o se kommentarer när det redan har varit.
Har inget bra o lyssna med. Tveksam om min converter är ngn höjdare där nere men visst, man kan ju testkolla den på iaf 60 och 77,5kHz.
Ngn bra antenn har jag inte heller då halva min 160-dipol är nedblåst…å andra sidan har jag väl inte mer än 5 mil dit eller ngt och fandipolens övriga trådar kanske snappar upp ngt?

Förr sades man kunde använda datorns ljudkort att lyssna med. I med antennen i mickingången osv.
HF stationerna tar aldrig såpass långt ner från början. De brukar komma vid kanske 50kHz och uppåt även om man kan veva fram lägre siffra i displayen.
Då har man ngt att pilla med under lördagen då..
DH

Re: På söndag skall vi lyssna på Grimmeton

Inlägg av DH »

Jag hörde inte ett skit. Inga tidssignaler heller med Konverter inkopplad men däremot utan …
Min Konverter som eg är gjord för skvalradio på vhf 70-100MHz har jag tidigare testat o funkar fint att lyssna på 40m’s bandet på en radio 20MHz högre upp däremot.
IMG_9209.jpeg
Den vrålstarka spiken är 20MHz kristallen i sej som syns.
Man får alltså ratta in VFO’n exakt 20MHz högre än önskad lyssnarfrekvens och det funkar fint från ca 7MHz och högre freq.
Lite önsketänkande att det skulle funka ynka lite på Grimeton men…nähh.
Skriv svar