30MHz

DH

30MHz

Inlägg av DH »

Just nu hörs det…konditioner på 30MHz och en bit uppåt.
Jag vet sen gammalt att jag hittat amerikansk räddningstjänst på…tror 33,400 nånstans…MHz och jag fann dem även i skrift på nätet. Det gör jag inte nu.
På en dansk radiostyrningsfrekvens* hörs vad som låter som amerikanska emellanåt 30,920.
Även 30,775 hördes ngt svagt förut.
Bäst tas det in på min 27halva men även fandipolen med random olika band tar in det fast ngt sämre.
Helt klart att det är ngt från utlandet iaf.
New York repeatern på 29,620 hörs sporadiskt just nu. Konditioner från U.S är fullt möjligt nu alltså.

Kanske är det ngn mer dagledig som vill hålla lite span på området och göra tillägg i tråden?

* https://www.odenserobotics.dk/wp-conten ... erview.pdf
Edit: När jag precis postat såg jag en stark stapel i speccet på 31,120 FM o skynda dit och slog på Preampen. Helt klart amerikanskt…en man som precis lämnade över till en kvinnlig operatör.
Högre upp, på 34MHz påträffas ngt som låter som tysktalande med mer stabila konditioner. På 34,3125 hörs tyska med spelande ccir selektiv.
Frekvenser runt om där är det full fart nu kl 15.
IMG_8906.jpeg
Kalle

Re: 30MHz

Inlägg av Kalle »

Intressant! Söndagen den 13:e oktober satt jag på älgpass ute i skogen i Dalarna. Vid 9-10-tiden på förmiddagen hördes plötsligt några som pratade på något asiatiskt språk. Min första tanke var att några utländska bärplockare börjat med radiokommunikation, men så hörde jag viss fädning som lät karaktäristisk för dx, och även något bakgrundsljud som inte hörde hemma i skogen, så det var bara att inse att man hört sitt första dx på 31 MHz. 31,050 MHz för att vara exakt. Jag är inte bra på asiatiska språk, men jag tror inte att det var kinesiska, koreanska eller japanska, kanske thailändska eller något av grannländerna där. Tänkte då kolla om något 28 MHz dx-cluster kunde ge mig några ledtrådar, men jag insåg snart att jag har alldeles för dålig koll på hur man använder ett sådant. Men en intressant upplevelse var det i alla fall med dx på 31 MHz. :)
Skriv svar