3/8

//JAL

Re: 3/8

Inlägg av //JAL »

Test i mikrovågsugn är en bra metod för många material utöver plast.
Tanken var att fästa blankt kopparör i änden av plasten så eventuell ledningsförmåga likt svart plast som innehåller kol för svarta färgen skull är troligtvis marginell.

DH. Skruvarna är 32 och 38mm så det inte blir fel med längden. Han har även 20mm om du vill ha. Några muttrar ? Man kan svetsa ihop några muttrar och få en skarvhylsa som är svår att få tag i... Man bör dock sätta dessa muttrar på en bult så det blir rakt innan man svetsar.

Jag har nästan inte varit hemma och nu är jag förkyld och eländig men jag ska försöka få ihop en påse på 250gr som inte är så dyr att skicka...

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
DH

Inlägg av DH »

32 och 38mm blir bra. Släng med ett par muttrar så får jag se om de går o ha t ngt.

Får jag till ngn kreation som är ngt att visa så postas det väl här.
//JAL

Inlägg av //JAL »

Sorry DH.

Jag låg hela förra helgen för ankar med feber och inte pigg men på jobbet så kvällarna i veckan blev vila.

Fast nu ska jag göra ett försök igen att packa en paket/påse med 3/8 skruvar till dig ;)

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
DH

Inlägg av DH »

IMG_8956.jpeg
Jag säger ingenting..
IMG_8958.png
DH

Inlägg av DH »

Sådärr..
IMG_8996.jpeg
Nu har jag kapat några jag har redo till nästa gång.
Pelarborr att sätta skruven i o vinkelslip att kapa med.
Snurr på pelarborren så blev det snyggt snitt efteråt också.
//JAL

Inlägg av //JAL »

Kul ;)
Nu blir det QSO på hög nivå med rätt antenn som fick en bult.

Denna skarv finns att köpa på Limmared också....
https://butik.limmared.nu/sv/3_8/903-3- ... 25mm-.html

JAL
DH

Inlägg av DH »

//JAL skrev: 03 nov 2024, 16:59 Kul ;)
Nu blir det QSO på hög nivå med rätt antenn som fick en bult.

Denna skarv finns att köpa på Limmared också....
https://butik.limmared.nu/sv/3_8/903-3- ... 25mm-.html

JAL
Grr… jag väljer att försöka ignorera de båda felaktiga vokabulären för en SKRUV.
Du såg väl att jag körde över guldet förut antar jag..
Ja Limmareds är ju ett alternativ för de som vill slippa kapa skruvskallarna själv.
Användarvisningsbild
Janne

Inlägg av Janne »

Vissa som säger att det heter skruv kallar ändå bultarna på bilen för hjulbultar, de borde ju säga hjulskruvar då istället?

Sen kallar folk Magsvetsen för migsvets och tvärtom. Magsvets är svetsning i svart.

Mig i vitt, eftersom i:et står för att man svetsar med en (I)nert gas.

Gastub säger folk, tub kan det vara kaviar i, det heter gasflaska.

Hursomhelst för att återgå till ämnet, de gängade pinalerna du har kapat Dh, går fint att grada i den kapade änden mot bandslipen, vinkelslip eller whatever, så det påminner om motsatta sidan som är gradad från tillverkningen, så får man en fin gänga som inte spretar eller viker sig i änden.

Man håller sin gängade stång vinklad lite lätt och snurrar på den mot slipverktyget, fint resultat varje gång.
Örat är ditt bästa filter...du kanske har fina filter i din mottagare, men du kommer fortfarande att behöva ditt öra.
DH

Inlägg av DH »

MIG svets stör jag mej på…dock inte flaskan jag kallat för tub sen Fälldin vart statsminister..

Jonglera med kapade skruvar i knäet med vinkelslip o mjukat upp ändarna, sen ungefär samma tid vilket dög då o duger nu…MEN den där pelarborrmaskinen har jag till allt annat antennrelaterat så varför inte detta?
Pelarborren är fin till att borra ur 18kr’s PL259’or så de kan användas till premiumkoaxar som är ngn mm större än RG-213 och på så vis slippa köpa specialkontakterna för 80kr/st.
Har man råd med koaxen…tror jag gav ngt på 3700kr sist….så har man väl råd med en näve 80kr’s kontakter också. Absolut. Det handlar eg inte om ekonomi utan om att lyckas ’ beat the system’, att klara sej med enkla medel ändå.
PL kontakterna, iaf de förnicklade(eller va fan de nu e för ytbehandling) i mässing, när man borrat ur dem ngn halv mm som krävs…skavs gängorna av ngt så bar mässing kommer fram o ger bättre kontakt.
Samtidigt slipas de av upptill där skärmen löds samt hålen på sidorna borras upp så mässingen kommer fram där med o tennet flyter ut så fint så.

Antennfästen…såna man gör själv till sej själv o andra…där t.ex koaxdon skall skruvas fast till railsfästen till bilar eller nockfästen osv…kan man såklart stå med vid ett skruvstycke o skruvdragare…men det blir elegantare och rakare med pelarborren.
//JAL

Inlägg av //JAL »

Tänk vad lärorik denna tråd är ;)

https://sv.wikipedia.org/wiki/Bult

Pelarborrmaskin är ju ett bra sätt att få en snygg kapning av en "Bult" vilket jag inte tänkt på tidigare.

Jag brukar sätta en mutter vid kapstället och få ut graderna efter kapningen på gängorna även om man i vinkel med vinkelslipen åt rätt håll fasar av gängorna.

Janne !
Det är många som säger Grävskopa också fastän det är den delen som sitter i änden på grävmaskinens arm...

JAL
Skriv svar