Nätaggregat och elektronisk last

Reparationer, byggen, modifikationer.
Användarvisningsbild
sm6pop
Kontakt:

Nätaggregat och elektronisk last

Inlägg av sm6pop »

Jag har labbat med lite switchade nätdelar som förlängning på en diskussion som varit i en ring jag ibland deltar i på 80m.
Frågan har varit om de alstrar störningar eller inte.
Saken är klar att det skiljer en hel del på olika aggregat.
De jag testat är ett Maas SPS30, ett Voxun 25-aggregat och ett Komunica 25A-aggregat.
Samtliga med viloström och sedan med 20 ampere belastning.
Mätningen har gjorts på utgående 13,8V, ingående 230V och med en EMI-probe för luftburen störning.
Med Maas-aggregatet finns bara en spik från övertonerna på 80m låga delen motsvarande S3 så det är riktigt bra avstört från övertoner från switchfrekvensen.
När det gäller Voxun-aggregatet ser det ut som ett spjälstaket över hela kortvågen till 17m och efter det så ligger ett brus motsvarande S-2 upp till 30Mhz som är den högsta frekvensen som jag mäter till så köp inte ett sådant.
Komunica-aggregatet är tyst över alla frekvenser tills det belastas med 10A då spikarna kommer men bara på de lägre banden och det har knappast någon betydelse då man sänder vid den strömförbrukningen.
En elektronisk last är bra att ha vid olika mätningar då man vill belasta som i det här fallet nätaggregat men vid andra tillfällen också.
Det jag använde här klarar av att belasta 13,8V till 45A och fråga mig inte hur det är uppbyggt då det är ett relativt litet instrument.
Man kan ställa ett antal olika parametrar som frånslag vid en bestämd lägsta spänning.
Bifogar ett par bilder från displayen på lasten och spiken på 80m från Maas-aggregatet.
Som synes sjunker spänningen från aggregatet något vid belastning men inte så mycket att det spelar någon roll och det var samma på de övriga aggregaten vilket även kan delvis bero på förluster i sladden mellan aggregat och last.
nätdel2.jpg
nätdel1.jpg
DH

Re: Nätaggregat och elektronisk last

Inlägg av DH »

Ja, alla switchade nätagg stör…vad än ägaren påstår. Det är min erfarenhet.
Ju mer enveten o säker på sin sak hen är, ju mer triggas jag på att åka dit med min IC-705 med teleskopantenn i BNC uttaget.
Spectrumet på den avslöjar minsta skräp i luften. Det trots att den då går på batteridrift och inte är galvaniskt ansluten. Ändå snappar den upp det.
Spjälstaket eller bara allmän svag brusmatta över brett område.
Att det ofta inte spelar ngn roll eller att ägaren kanske inte märker det i brusmattan hen ändå har på en S7 dygnet runt är såklart en annan sak…det jag menar är att jag med radio ståendes bredvid minsann kan hitta ett ställe där det direkt märks av ifall berört nätagg stängs av.
Ngt som är lite märkligt..är att nätaggsägaren då vill försvara sitt störande nätagg med att ’jo men det var ju sjukt billigt…o kolla vilka balla mätare den har..o alla uttagen..’
Man tar sej för pannan..
När jag då påvisar frekvensområden vilka ibland märks enbart över 45 MHz eller under 2 MHz så försvaras det med att ’- jamen där är man ju aldrig ändå’
Så kan det säkert vara för många. Alla är väl inte som jag och t.ex Roy som vevar våra vfo’er från ände till ände….o heela långa vägen tillbax igen. De håller sej kanske till sina band de på nätet i förväg kollat har adekvata konditioner och ger f-n i radion annars.

Min invändning är att aggen visst stör, om det spelar ngn roll eller inte lägger jag mej inte i.
//JAL

Inlägg av //JAL »

Hmm.
Då jag satt ute i husvagnen med all radio och körde batteridrift med en 6amp LEAB laddare.
En lite äldre med svart färg, med 12v från fordon för laddning av husvagn under färd.

Detta är switchat men inte en störning någonstans vad jag kunde hitta med mina hf apparater. Kopplat till batteri som i sig blir lite "kodensator" och utjämnar störningar.
Kanske man ska försöka hitta ett schema till den och försöka lista ut vad LEAB gjorde bra...

Däremot på IC-751A hörde jag ett lustigt ljud som jag senare kopplade till tangentbord och mus. Fastän dessa var på motsatta sidan av bordet.

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
Användarvisningsbild
sm6pop
Kontakt:

Inlägg av sm6pop »

Det är väl som DH skriver att det finns störningar från de flesta och kanske alla "men det finns grader i helvetet" och tittar man på Maas-aggregatet så spelar det knappast någon som helst roll med den enda spiken.
Spetumanalysatorn utan attenuatorn inkopplad och med preampen på registrerar signaler långt under S-1 och som sagt var den enda spiken den som visas på bilden och den kom via 13,8V.
Det är klart att kör man ett QSO exakt där så får man flytta den med "noise offset" eller leva med en störning på S-3.
Jag har tidigare kört ett Maas-aggregat vid min remotestation utan några märkbara störningar och där är det TYST med en brusmatta på under S-1.
Voxun-aggregatet är en gåta hur det passerat kontrollerna när man testar prototypen och släppt det ut på marknaden.
Bedrövligt med spikar och som lök på laxen flyttar de sig hela tiden så om man justerar "noise offset" så det blir tyst så kommer det strax en spik på frekvensen igen.
Användarvisningsbild
sm2oww

Inlägg av sm2oww »

sm6pop skrev: 27 okt 2024, 00:11 ..... En elektronisk last är bra att ha vid olika mätningar då man vill belasta som i det här fallet nätaggregat men vid andra tillfällen också.
Det jag använde här klarar av att belasta 13,8V till 45A och fråga mig inte hur det är uppbyggt då det är ett relativt litet instrument. .....
Vad är det för märke/modell på den elektroniska lasten?
Användarvisningsbild
sm6pop
Kontakt:

Inlägg av sm6pop »

Jag fick gå och läsa lite närmare på den då den mest står och samlar damm i labbet när den används väldigt sporadiskt och det är en Easttester så en Kines men den gör sitt jobb utan problem.
Modellen heter ET54 och när jag tittade lite närmare på prestandan så klarar den 40A och inte 45A.
Maxlasten är förstås också beroende på inspänning men räcker väl till för våra nätdelar till våra stationer.
Kostade runt 3000:- om jag minns rätt.
Grova sladdar är ett måste och jag får skämmas över att jag vid första testen eldade jag upp två hyfsat rediga testsladdar så grova kablar är ett måste vid höga laster. :cry:
Skriv svar