Roliga säljargument

//JAL
Inlägg: 393
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Roliga säljargument

Inlägg av //JAL »

Opera Snapshot_2023-12-18_152902_www.tradera.com.png
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
SM4FPD
Inlägg: 83
Blev medlem: 22 aug 2023, 16:25

Re: Roliga säljargument

Inlägg av SM4FPD »

Här har vi en intressant produktbeskrivning.
https://www.tradera.com/item/302072/641 ... eichzahler
Sägs vara en Tysk radioapparat.
Men varken högtalare, antennjack, eller frekvensskala finns.
"Eichzahler" någon form av mätinstrument är mer troligt.
Snygg låda, och bud har den fått...

SM4FPD
DH
Inlägg: 452
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Roliga säljargument

Inlägg av DH »

Hihi jaa. Spontant tänker jag ’ryck ur innanmätet o släng det, behåll lådan o allt på fronten till ngt annat projekt’ MEN jag har redan huset fullt av sånt med.
DH
Inlägg: 452
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Roliga säljargument

Inlägg av DH »

//JAL skrev: 18 dec 2023, 15:32 Opera Snapshot_2023-12-18_152902_www.tradera.com.png
Ja va hemma hos en 32 år yngre radiokollega i söndags som redan hunnit samlat på sej massa skräp.
Han visa mej ett par såna där lurar men med tillhörande mikrofon också.
En bumerang-formad blank plåtbit med läderremmar att spänna över bröstkorgen med en svart trattformad mikrofon som ser ut som hämtad ur ett känt amerikanskt seriemagasin.
Mikrofonen har mute-funktion om den tiltas framåt. Design jag gissar på sent 1920-tal.
Dess funktion annars framkom inte.

Min egna gammel-mikrofon…den äldsta jag äger är en sånhär:
IMG_8269.jpeg
Extremt dåligt drag i den men så är den från 1949 också.
Vore roligt att med adekvat förstärkare köra den till ngn sändare ngn gång.
SM4FPD
Inlägg: 83
Blev medlem: 22 aug 2023, 16:25

Re: Roliga säljargument

Inlägg av SM4FPD »

Den där bröstmikrofonen är nog en kolkornsmikrofon.
Går att motståndsmäta och blir någonstans 50 - 200 Ohm eller så, men skaka man den ändra reistansen om den är kolkorn. En kolkornsmikrofon låter inte om man matar den med signal, exvis ljud från en radios högtalarutgång.
En dynamisk mik blir en liten högtalare.

Den snygga cykellampan ser ju kul ut.
Klart du skall försöka få den i drift.

Att den ger dåligt "drag" kan beror på att den är en högohmig sak, och nästan allt numera har lågohmig ingång, den blir därför när kortsluten om man kopplar in den .
Har den ett kristallelement är den på flera MOhm. Men ger inget utslag på en Ohmätare.
Kristallmikar kan ha åldrats och ger därför klen utnivå.

Har den ett kolkornselement se vad jag skrev om brösmiken.

Har du tur har den ett magetdynamiskt element men kanske en transformator för att bli högohmig.
Med eller utan trafo skall den ha en resistans då, lågohmig 100 - 500 OHm med trafo några kOhm men impedansen är högre kanske 50 kOhm.

SM4FPD
DH
Inlägg: 452
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Roliga säljargument

Inlägg av DH »

När man Ohm mäter får jag 31 Ohm som lägsta värde
IMG_8278.jpeg
Omöjligt att mäta samtidigt som bild tas dock.
Mäter jag likadant på elementet där det sitter i en Turnermick får jag 520kOhm o den har dynamiskt element med folie.
IMG_8277.jpeg
Denna kan ev va kolkorn. Svårt o mäta och samtidigt skaka på den då Ohm-mätaren bläddrar hela tiden ändå.
Får man inte fart på den kan man lika gärna stoppa i ngt helt annat element. 46mm max. Turnermicken jag mätte på hade 50mm så den går iaf inte..

Krom-micken e kul för den har teleskopiskt original golvstativ så man kan stå upp :? o köra radio ^^

Edit: En googling på elementet gav detta:
IMG_8280.jpeg
Kristall mick alltså.
Det där bordstativet har jag också. Ser ut som att mina betalade 275kr för 10 årsedan vart bra investering :)
SM4FPD
Inlägg: 83
Blev medlem: 22 aug 2023, 16:25

Re: Roliga säljargument

Inlägg av SM4FPD »

Mäter du och håller i testpinnarna med fingrarna så mäter du resistansen i kroppen, och den varierar...
detta om det är en kristallmik.
Ronette är känd för att göra just kristallmikar.
Att ansluta en sådan till degens grejer gör att den i princip blir kortsluten.

Men en liten FET, MPF-102 och några motstånd gör att den då matas av spänningen i en apparat avsedd för elektretmickar.
Kan vara intressant för att då få en uppfattning om hur den låter.
Går att googla chrystal mic preamp, elelr liknande.
Men jag skulle nog göra en platta lika stor som Ronette elelementet och sätta en liten elektret där.
Koppla som i ICOM HM-103 eller liknnade mikar.

Mät mellan anslutningssladden och fram till anslutningarna på mikelementet för att se om det finns någon krets i höljet.

SM4FPD
DH
Inlägg: 452
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Roliga säljargument

Inlägg av DH »

SM4FPD skrev: 20 aug 2024, 19:25 Mäter du och håller i testpinnarna med fingrarna så mäter du resistansen i kroppen, och den varierar...
Fingrarna får man hålla undan såklart.
SM4FPD skrev: 20 aug 2024, 19:25
Ronette är känd för att göra just kristallmikar.
Att ansluta en sådan till degens grejer gör att den i princip blir kortsluten.

Men en liten FET, MPF-102 och några motstånd gör att den då matas av spänningen i en apparat avsedd för elektretmickar.
Kan vara intressant för att då få en uppfattning om hur den låter.
Går att googla chrystal mic preamp, elelr liknande.
Men jag skulle nog göra en platta lika stor som Ronette elelementet och sätta en liten elektret där.
Koppla som i ICOM HM-103 eller liknnade mikar.

Mät mellan anslutningssladden och fram till anslutningarna på mikelementet för att se om det finns någon krets i höljet.

SM4FPD
Lyckas inte mäta ngt speciellt mellan 6,25 eller va fanken den är i mm-pluggen framtill elementet så den är nog kopplad rätt på så att säga.

Plan Z är annars att köra som du beskriver med en kondingmick men helst vill jag åt veteran-soundet i första hand. Huset är fullt av gammal sån skit så ngt borde finnas.

Det blir när mitt igångsättningsmotstånd övervinns…då rasslar det till och blir många projekt gjorda samtidigt vilket är bra. Däremellan går det lätt ett halvår där i n g e n t i n g händer.

Har ju den där kina-studio micken jag skulle bänt isär o kikat på också…den har tyvärr inte samma gänga som golvstativet…annars kunde man enkelt fixat stå-körat med den.
Ronetten passar då inte utan vidare på sax-armen heller.

Nånting skall väl hända, nån gång.
Skriv svar